סל קניות

שני צמחוני – הטרנד שכבש את העולם

עבור רבים מאתנו המילה צמחוני מהדהדת בראש בקונוטציה רודפת של תנועות צמחונות קיצוניות למיניהן שגורמות לרובנו לחוש אשמה ואפילו בושה קלה על הצורך המאוד טבעי, אנושי ופשוט שלנו – לאכול.

רוב הצמחונים הם מסוג האנשים שיעמדו על בריקדות ויסבירו לנו בדמעות שהמחשבה על לחתוך בשר ואפילו דגים או לאכול ביצים חלב או סוגים שונים של גבינות הם מעשה שלא יעשה, אבל אנחנו לא מאמינים בקיצוניות. בין שהעדרים הצמחוניים צודקים או שלא הרי ברור לכולנו שחשוב להשתדל ולהיות ידידותיים יותר לסביבה ולתת את חלקנו למען כדור הארץ. למעשה, כשחושבים על זה לעומק, אנחנו מוכנים לעשות הרבה מאוד עבור קיימות סביבתית כמעט בכל אספקט בחיינו… עד שזה מגיע לאוכל.

בכל מקרה, בשנים האחרונות נראה שלהיות צמחוני הפך לטרנד אופנתי משהו ובינינו, להיות חלק מטרנד זה הרבה יותר נעים והרבה פחות מחייב. אפשר בהחלט לתת צ’אנס לרעיון הזה של לבחור מתי להיות צמחוניים ומתי להיכנע לתשוקה העמוקה, יש לומר, אפילו הבסיסית כל כך שלנו למנות בשר.

בין שנסכים לכך ובין שפחות, “שני צמחוני” הוא בהחלט אחת ההברקות האחרונות של המאה הזו בתחום הצמחונות. הקונספט הזה כנראה תפס כי הוא מאפשר גם לאלה מאתנו שאין שום סיכוי שהם יוותרו על אכילת מנות הבשר שלהם, לנסות ולצרוך מעט פחות ממנו באופן המתקבל על הדעת.

אז איך הכל התחיל?

יום שני ללא בשר או בשמו הטרנדי “שני צמחוני” התחיל בשנת 2003 בבית חולים בארצות הברית שחיפש דרך מקורית להעלות את המודעות למגפת ההשמנה והעלייה הדרמטית בתמותה הנגרמת בעולם המערבי כתוצאה מאכילה של בשר בכמויות גדולות במיוחד. בית החולים התחיל להגיש בימי שני מנות צמחוניות לחולים ולצוותים הרפואיים והיוזמה הצנועה מהר מאוד התבררה כהצלחה מסחררת שסחפה אחריה בתי חולים נוספים, שאליהם הצטרפו בתי ספר, מסעדות ואפילו אנשים פרטיים ברחבי ארצות הברית ובעולם כולו. ראוי לציין שמעבר לכך שלטרנד הייתה הצלחה של ממש כקונספט אופנתי, ההשלכות שלו התבררו כמרחיקות לכת שכן בתקופה שאחרי המיזם נתונים סטטיסטיים העידו על כך בארצות הברית בלבד נרשמה ירידה של 12% בצריכת בשר.

מהו למעשה “שני צמחוני”?

יום שני הוא היום שאחרי סוף השבוע במדינות החיות את חייהן על ציר הלוח הגרגוריאני. הרעיון הוא למעשה להתחיל את השבוע ללא בשר. זה אולי מרגיש כמו תרומה יחסית עלובה שאנחנו יכולים לתת לצמצום טביעת הרגל הקרנבורית שלנו אבל האמת היא שכל הפחתה בצריכת בשר, קטנה ככל שתהיה, מועילה מבחינתם של חוגים המשתדלים לקדם תפיסת עולם אקולוגית ובריאה. בכל אופן, הקמפיין נוצר והרעיון היה שאנשים יתחילו את השבוע עם מנות או ארוחות ללא בשר ליום אחד שאולי יהפוך עם הזמן ליומיים ויותר.

היתרונות שבתזונה בריאה

יתרונות סביבתיים “שני צמחוני” לא הפך את כולם לטבעוניים ברגע אבל הוא בהחלט הדגיש את העומס הכבד של תעשיית הבשר על הסביבה ואת הצורך לעשות מעשה. מבחינה סביבתית, מעבר לטראומה שהפרות עוברות, צריכת הבשר המאסיבית של העולם המערבי גם פוגעת בסביבה. הפרות פולטות גז מתאן המזיק ופוגע באוזון, הגידול שלהן דורש כמויות אדירות של מים, הפסולת שהן יוצרות מזהמת מקורות מים טבעיים ואולי הגרוע מכל, כמויות עצומות של עצים נכרתים בכל שנה על מנת להשיג מקומות גדולים למרעה ולחוות האכלה. כל אלה ועוד הן סך הכול סיבות די טובות לנסות ולהקטין את צריכת הבשר שלנו, גם אם רק ליום אחד בלבד. לאלו מאתנו שהסביבה חשובה להם זהו צעד בכיוון נכון.

יתרונות בריאותיים תזונה צמחית מכילה פחות כולסטרול ופחות שומן ולכן מפחיתה את הסיכון למחלות לב, יתר לחץ דם וסוכרת, וידועה גם כמסייעת במצבים של השמנת יתר. אז נכון, יום אחד בשבוע כנראה לא ישיג עבורכם ניקוי מוחלט ומלא של הגוף אבל גם כאן, לאנשים העלולים לסבול ממצבים בריאותיים כאלה ואחרים הנגרמים כתוצאה מתזונה לקויה, זהו צעד בכיוון הנכון.

שילוב תזונה בריאה בתפריט שלכם

לסיכום הנאמר מעלה, אנחנו לא חייבים לחבור לחוג הצמחוניים הקיצוניים ובינינו, אנחנו גם לא חייבים לקיים את מצוות שני צמחוני כהלכה, אבל אנחנו כן יכולים לנסות ולשלב באופן כזה או אחר תזונה בריאה יותר בתפריט שלנו. ולכן במיוחד בשביל אלה שזה חשוב להם הקמפוס הקולינרי בירושלים מציע קורס בישול מיוחד שהוא כולו בריאות!

בקורס תקבלו את כל הכלים והידע שאתם צריכים כדי שתוכלו להכין מנות בריאות על בסיס חומרי גלם טבעיים מן הצומח. אנחנו נלמד אתכם הכול על שיטות הבישול הנכונות, הבריאות והמותאמות ביותר להכנת לחמים, מרקים ואפילו עוגות וקינוחים שונים – הכול תוך שימת דגש מיוחדת על בריאות ותזונה נכונה.

בקורס תלמדו על טכניקות שונות ועל צורות חיתוך מגוונות שישדרגו את הסלטים הבריאים והמזינים שלכם. תכירו הכרות מעמיקה עם עולם התכנים הצמחוני, תלמדו איך להשתמש נכון בסוגים שונים של קטניות וחלבונים מן הצומח, כיצד לגוון את צריכת הפחמימות שלכם, תלמדו כיצד להכין מנות פרווה סופר טעימות, תלמדו על עבודה נכונה עם חומרי הגלם השונים כמו דגים ובשר, על טכניקות בישול שונות ועל ההבדלים בעבודה ובבישול של בשר קפוא ומעובד לעומת בשר טרי. תלמדו על ההבדלים בין סוגים שונים של קמח ועל השימוש בחומרי התפחה ואפילו כיצד לאפות לחם קל ומגוון מאפים מקמחים שונים שהטעם שלהם יפתיע אתכם.

אז למה אתם מחכים! הצטרפו אלינו. רוצים לדעת עוד על קורס הבישול הבריא שלנו? כנסו ללינק

 

השאירו תגובה

שיחת יעוץ

חינם!

עם יועצי/ות הלימודים שלנו

החלפת סיסמה

תמיכה טכנית

לא קיבלתם סיסמא למייל?

הסינון לא מאפשר לכם לצפות בסרטון?
כתבו לנו למייל: fruitart1@gmail.com
נתקלתם בכל קושי טכני אחר?
כתבו לנו: digital.ccampus@gmail.com

שימו לב, המענה ניתן בשעות העבודה, בין 10:00-16:00 בימים א-ה.
אנחנו עושים מאמץ לתת מהיר תוך מספר שעות, עד 24 שעות בימי עבודה.

רוצה לקבל מתכונים מקצועיים מצוות השפים שלנו?

בואי להיות הראשונה להתעדכן במבצעים, ומתכונים שלנו.

הי, אתם לא רוצים לפספס סודות של השפים נכון?

השפים שלנו במתכונים מידי שבוע במייל